Dag 5: Colmar - Contrexeville

29 juli 2020 - Joinville-le-Pont, Frankrijk

Hallo, hier zijn we dan.

Na een goed avondmaal, een rustige nacht en goed ontbijt zijn mijn batterijkes terug opgeladen. Straks een ganse dag platte rust aan het zwembad. De rustdag kan niet beter komen voor mij en dat is voor de meeste fietsers het geval. Hoe we het doen, ik weet het niet, maar we slagen er altijd in om van een mogelijke korte rit een lange te maken. Verder meer!

's Morgens bleek dat de billenspanning bij de meesten onder ons al op 9 bar stond.  Dus meer dan voldoende. Ook de busanus begon lichtjes op te spelen. Tijdens het ontbijt werd er niet veel gezegd en dat zegt uiteraard voldoende.

Bij het klaarmaken voor vertrek merkte ik bij Barry W. een licht gepikeerde indruk. Wat ik wel duidelijk zag: Simpson shirt, racehelm, ... revenge? :-) Neen hoor, maar het moet gezegd dat het kopwerk van Bart vandaag fantastisch was en dat bij een stevige wind pal op den bol. Top Barry! Vertrek 9 uur werd dit keer goed opgevolgd. Onder een lekker, warm zonnetje reden we Colmar uit richting Contrexeville..

De eerste kilometers werden afgewerkt doorheen de wijngaarden. Prachtige start van de dag, maar ... De eerste caloriestop bevond zich op ongeveer 55 km en dit pas om 12.30u. We rijden vaak parallel aan de hoofdwegen langsheen prachtige wegen, maar steeds leiden die ons naar een stuk onverhard. Onbegrijpelijk en frustrerend, maar we onthouden toch vooral de prachtige omgeving waar we doorheen fietsen! Deze wegen zijn natuurlijk een stuk pittiger dan de hoofdwegen (het is hier toch enorm druk, roekeloze chauffeurs, zodus binnenwegen toch aan te raden). Geregeld kregen we hellingen voorgeschoteld van 16, 18, 20 en meer. Korte en zeer pittige hellingen gevolgd door zalige afdalingen. Na een 20tal km kregen we de Col de Bonhomme voorgeschoteld. Gene zware, maar we maakten er dan maar ne zware van. Links, rechts, averechts en later maar de hoofdbaan dan. Het weer sloeg een beetje om, donkere wolken, koude wind, maar gelukkig hielden we het droog! Ik merkte drie sterke beren: Bart W., Jef en Bart C. , Manu en ik vormen de liaison tussen Terry en Jan. Terry maakte een zeer goede indruk na zijn offday en Jan blijft Jan hé. Zet Jan bij de oermensen en die wordt daar verheven tot cultheld. Wat een beer! Na de col volgde weerom een zalige afdaling.

Bart C., Bart W. en Jef namen geregeld de kop om de krachtige wind te trotseren. Knap werk, gasten. Bart C. is in topvorm, wat een beir. Die aerodynamica zit zelfs 'onder' zijn helm. Na een volgende stop, 110km, een beetje eten, vertrokken we voor de laatste 45 km. Allez, dat dachten we toch! De mooie wegen volgden zich weerom op, maar we kwamen jammer genoeg terug in het bos terecht. Topoverleg: besluit: hoofdweg nemen. Gelukkig was dit een rustige weg. Manu nam de laatste 20 km voor zijn rekening en verrichtte knap kopwerk en dit tegen een stevige ZW-wind. Van mij vandaag geen spoor, afzien, weinig eten en drinken, maar toch doorgegaan. Heb echt afgezien. Gelukkig was het weer wat minder en reden we geregeld door de schaduw.

Rond 7 uur, ja hoor, u leest het goed, rond 7 uur arriveerden we aan ons hotel. Een gigantisch hotel, maar de binnenkant straalt één en al grandeur uit van vroegere jaren, Hotel Cosmos! Onthouden!

Weerom een welgemeende dank aan ons ondersteuningsteam. Ook aan Tettes die ons af en toe vermaakt met een compilatie van zijn moppen van vroegere edities. Af en toe zit er wel een vettige tussen, allez af en toe? :-). Hoe hij die allemaal kan onthouden, niet te doen.

Voilà, vandaag gaan we rusten, genieten van de zon, een zwemmeke, ... Dat hebben we allemaal verdiend. Groot respect voor ronderenners. Zo 3 weken doorheen weer en wind, eten en drinken op de fiets, da's echt zware corvée, amai!

A demain!

1. Stef Piedfort:
    29 juli 2020
    Fijn te horen dat jullie vandaag een rustdag nemen. 'Le petit bonhomme'... ook nog herinneringen aan.. 's Avonds laat in een heel dichte mist met de zwarte geit naar Freiburg... Lud die met haar hoofd buiten hing om de witte weglijn in het oog te houden zodat ik niet teveel naar links uitweek.. op een gegeven moment een kamion uit tegenovergestelde richting die me rakelings passeerde... Toen toch maar wijselijk op de volgende parking auto aan de kant gezet en paar uurtjes in de auto geslapen... Geniet van jullie rustdag!!!
  2. Dries:
    Strong bizzy kleppers!👊🏽💪🏽
  3. Koen Melis:
    29 juli 2020
    "Busanus" kan ik niet vinden in de Vandale Bert?
  4. Daisy:
    29 juli 2020
    Hola! Ons petjes af voor jullie prestaties !!! 🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♂️👍🏻👍🏻👍🏻 Geniet van jullie rustdag !