Dag 1: Gierle - Henri Chapelle

24 juli 2020 - Homburg, België

8.45u, verzamelen geblazen bij meneer de conifeer. Voor onze eerste rit richting Colmar werden we geassisteerd door Sjors en Sjimmy, namelijk Ivo en Michel. Ook Bart Helsen reed enkele kilometers mee. Jammer genoeg moet hij verstek geven vanwege revalidatie van zijn rugoperatie. Jammer maar helaas, next time Bart.

Voor de eerste rit stond 120 km op het programma en het moet gezegd dat dit vrij nauwkeurig geschat was. We hebben er 125 gedaan.

Voor het eerste deel van onze route hebben we af en toe de triestige staat van onze fietspaden gemerkt. Het tweede deel doorheen Limburg en de Voerstreek was prachtig. We passeerden de watermuur in Bokrijk en reden door het park midden Limburg. Knap daar. Er waren drie fietsers met een gps en dat zorgde wel eens voor verwarring. Vooral Manu was af en toe letterlijk het noorden kwijt. Gelukkig was Terry aanwezig om die steken op te vangen. Morgen beter Manu he, de weg is nog lang. Kop op hé.

Onderweg werd er 1 keer plat gereden door mezelf. In ons  peleton hebben we Jef, zoon van fietsenmaker van Tielen en snellen Barry W. Met een tempo dat zij nen band verwisselen, rijd ik naar Tielen en terug. Zo snel, amai, die band vervangen wel te verstaan!

Onze routeplanners verrassen ons af en toe met enkele alternatieven (zo kunnen we morgen kiezen tussen een droge en een natte route). Vandaag zijn we met de veerpont de Maas over gestoken naar Eijsden in Nederland. Manu zag in dat hij wat goed te maken had en trakteerde ons met de overtocht te betalen, dik tegen zijn goesting, maar ge moet het toch maar doen.

's Middags aten we in Eben Emael, jawel van ... op een 98 km ongeveer. We hadden zelfgemaakte bokes en sandwiskes bij. Die sandwiskes zijn een blijver. Top 1 blijft toch een boke met eikes gevolgd door boterhammen met kaas en gelei.

Na 125 km bereikten we Henri Chapelle waar we onder een stralende hemel aan een bankje (precies een tafel van vive le vélo, zie foto's) een lekkere frisse stella nuttigden om de nodige calorieën aan te vullen. Gewoonweg zalig!!

De eerste dag was geslaagd: schitterend fietsweer, mooie vergezichten in de voerstreek (een aanrader), Amerikaans kerkhof te Henri Chapelle en een geweldig slot van de openingsrit! Dat belooft!

Bij leven en welzijn groet ik jullie!

1. Chris Willems:
    24 juli 2020
    Goed gedaan mannen!!! En hoerechance met het weer natuurlijk 🍀
  2. Lief Daneels:
    24 juli 2020
    Ziet er zalig uit! Veel plezier!